Jag brukar teckna planlöst och intuitivt, vilket är orsaken till att det blivit så att så mycket kopplas undermedvetet.





 

Lite om hur jag tecknar

Det är oftast på kvällen jag tecknar. Då tänder jag alltid stearinljus och har annars bara en lampa svagt på över mig. Så jag sitter alltså rätt mörkt. Jag ser stearinljusen och många gröna växter framför mig. Detta har påverkat hur mina teckningar kommit att se ut. Svart och vitt är formmässigt likvärdigt för mig. - Inget behöver mera vara positiv form. (Förgrund, bakgrund.) Men som man ser i galleriet är oftare det som är "motiv" vitt, mot svart bakgrund, så som teckningen bredvid. Det är logiskt att det blivit så, utifrån att jag oftast tecknar när det är mörkt ute och rätt mörkt i rummet.
Med stearinljusen finns automatiskt en känsla av, och association till, andlighet. Därför har det blivit så att de vita formarna rätt ofta, för mig, representerar något andligt. Det är inte något jag brukar tänka direkt när jag tecknar, men det blir ofta så.
Intill teckningen bredvid finns i blocket en teckning med en cykelrörelse. Omedvetet har det därför blivit något sånt här också. En cykel mellan liv (det vita) och död. Jag gör så mycket omedvetet att jag får analysera vad jag gjort i efterhand. Från trädet, som lyser andligt, går även något upp, som båda är mörkt och blir ljust. Jag ser det som att när trädet dör fortsätter något andligt upp till höger. Något utöver liv-död-cykeln.

Som jag skrivit i förordet till Out of This World - Teckningar, drömmar, det undermedvetna finns det aldrig berusningsmedel med i bilden. Fast jag tar 22:00 sömntabletter (oförändrade doser sedan det sattes in 1998), som långsamt verkar mera och mera, tills jag lägger mig kring 24:00. (Tar då en insomningstablett.)
Så en del av det jag tecknar är gjort när sömntabletterna börjat att ta skruv. Det kan då bli en del "kvällsklotter", men det blir även teckningar jag tycker är bra. Ett uppslag i boken som är ett bra exempel på det: Teckningar där saker kopplats undermedvetet. Cat Power och Bibeln. Som man ser där kopplas ofta mycket undermedvetet, i det jag klottrar. Någon klar gräns mellan det jag tycker är klotter och det jag tycker är bra teckningar, finns inte. På just den sidan tycker jag
teckningen här bredvid och den intill är bra. Men det är, som jag skriver, sprunget ur omedvetna associationer utifrån klottret och musiken. Som jag skriver i förordet är klottret alltså en del av förklaringen och behöver visas i en bok som den, där det handlar om just det undermedvetna.
Jag lyssnar alltid på musik på kvällarna, så teckningarna är ofta påverkade av det. Som man ser nederst i bokens innehållsindex finns många artister och grupper nämnda.
 
Jag jobbar också ofta vidare på teckningar nästa dag, eller dagarna framöver. Ofta på dagen då också. (Jag tror jag gjort det på den översta teckningen t.v.)

Jag skriver också om hur jag tecknar i förordet till Out of This World och till omslagsteckningen till Pennteckningar.

Se också på min WordPress-sida:
Förklaringen till Trädmannen.
 
 

 



 ©Torger Berstad | www.lanterna.nu