Ur boken Dokumentation av en masspsykos:


Några tillägg. Om Värmlands museums påhopp, 2014, HW och annat.


 

Tar in min teckning av tidningsbilden
från Robert-utställningen, som jag skriver om i förordet.
Med text, som det finns i
Track A-dagbok 4 Hets
och förföljelse
:

Oj då! Nu kollade
jag bilden från Robertutställningen på Google, och bredvid står
rubriken Sångimprovisation. [(Jag gillar inte versen från -07.) Det finns inget logiskt

skäl varför den skall dyka upp i bildresultatet intill något om Robert.] Får lägga in den dikten. Jag sitter och tittar på bilden med handen som pekar ner – förde att Robert och jag är det som skall ner. Jag tänker på allt detta sjuka, och så är det min dikt om min egen död som är länkat där… Herregud… Tror väl inte NWT lagt in den på nytt. Och annars är det några dödsmarodörer som googlar ”Robert Jäppinen + Just Den Dikten” – för att få in min död samtidigt… [Jag har funnit flera exempel på att folk håller på med sånt. Man vill gärna ha in nåt som uttrycker att jag skall dö. Roberts målning, i förlängningen av armen, är f.ö. Marilyn Monroe död. En märklig ”dubbel-Marilyn-målning hänger över intendenten. Ett tänk utifrån ”parhästar”/”dubbelmänniskor”? En kluddig sak (målat med förbundna ögon) med adressen till den gamla Robert-hemsidan, som jag hade tagit bort 2013, bakom honom.] För det är mig som ”skall ner”… - Det pågår varje dag…
Dikten har funnits i helgbilagan juni 2007, ser jag. Men jag behöver betala för att logga in. Och det skall inte vara nån mening. Jag sökte på Sångimprovisation på NWT, och det var bara ett resultat, nämligen det. Så den är ”intensivlobbying” på nätet.
 




”De ovanliga” samsas med älgkonst
är rubriken på tidningsartikeln till spoofutställningen med ”fatwafotografiet” där HW [Hans Westlund] och en kvinna, som virat ihop en ”håna-Torger-älg”, poserar med mord i blicken. Jag har tecknat in HW’s ”döda-Torger-grej” Moose Blues. – Tjur-horn på en blå gitarr. Man har, med avsiktlig beräkning, tagit fotot, så att gitarrhålet är placerat (bakom ståltrådsälgen) precis där man skall skjuta en älg. ”Mitt i prick” fotat.
HW har utgett en bok som heter Bulls eye. Jag har skrivit om flera kusliga saker som gjorts mot mig utifrån ”dart”. En marinofficer i en kanske-inte-helt-verklig popgrupp, har gjort demoniseringsinsats. (Finns i Track A serier.)
2010, innan jag utgav En penna fick på känn, kontaktade jag förlag och skickade jag väldigt många av teckningarna till förlaget Fel förlag (…). De tog in några, proportionsförvrängda, i sin skrift Fel. Jag har kunnat konstatera att de varit ”on my case” i det, och de två nästa numren av skriften, med omslagsbilder mot mig. Teckningarna som togs in var utvalda för att skapa en demoncocktail mot mig, med andras texter,


följt av mina bilder, så de gav bilden av mig som nåt ”degenererat”. Omslagsbilden på det numret är en skallig, fet man i kalsonger, sittande på en soffa, med ett ben i gips. Eländig uppsyn. En bild är på en långhårig kille i klänning. HBTQ-temat. En bild är just på en blink, med en kvinna blinkande mitt i pricken av blinken.
Jag har inte orkat läsa mera än stycken i demoniseringsnumret där de tagit in mina teckningar. Bland andras teckningar fanns en på ett flygplan som åkte in i en skyskrapa. Så de har hakat på något utifrån det Robert hade på startsidan om 11/9 (som jag tror att bidragit till att man har för sig att jag är en ”terrortyp” – jag tror landet ligger där någonstans). En annan teckning visade en man som pekade med fingret ner, motsvarande tidningsbilden på förra sidan.
Det har även funnits annat på temat ”dart”. Jag skall prickas. Budskapet i artikeln med spoofutställningen, som HW tagit initiativ till (!), är just det. Propaganda som fungerar. Jag är den ”blå” älgen, som skall dödas - hetsas och fällas, som älgar vid älgjakt - och bli ”mounted” – satt på vägg – som Woody Allen säger i ståuppgrejen, The moose (finns alltså på YouTube), som jag hade på min 2012-hemsida. - Det judiska paret i älgkostym, som slutar så. (Har man dragit ”nazistväxlar” på att jag haft detta klipp?)
Jag har även, för ett par år sedan, sett ett reportage i Värmlandsnytt, som dödsgeggade mot mig, just vid älgjaken. Jag fick sluta att kolla Värmlandsnytt.


                            [Läs mera om detta: Påhopp av Munkforskonstnären HW. En spoofutställning och bilder på facebook.]

 


Demonisering av Robert, och därigenom också av mig

Bilderna på förra sidan är två som kommer upp i google-sökresultatet för ”Robert Jäppinen”. Den med HW på tredje bildraden. Jag vill nämna två andra bilder som kommer upp. Jag tror det handlar om sabotageinsatser i syfte att demonisera mig.
Det fanns två bilder på Roberts hemsida, som var extra lämpade för demonisering, och de har båda använts. I sin forskning i människan hade Robert, från 1967 – 1970, specialsydda kläder. Under ”bondpojkens år”, kring 1970, hade han ett ”ID-kort” med bild på Nixon, med Hitlermustasch och lugg ritat på. [Finns i kontext på länken Forskningsmetod i presentationen av boken Robert Jäppinens texter.] Bakom bilden ett stycke ur Johannesevangeliet. (Jag beskriver inte det närmre här.) Hur som helst har detta inspirerat Kjartan Slettemark till att göra sitt berömda Nixonpass. Min konstnärshyresgäst, T (som alltså gjort snoka-skit-insats), har säkert berättat (kanske lite tillskruvat) hur jag talat om detta. Jag minns inte hur jag sagt längre. Nu tänker jag bara på det som att Kjartan inspirerats, men kanske har jag formulerat mig annorlunda till T, kring 2003. Detta finns hur som helst uppsnappat, med bilden på ”ID-kortet” (hämtat från Roberts hemsida) på konstnären Sture Johanssons hemsida, där det står att Kjartans pass var ett ”kopierat koncept” från Robert. På länken med detta om Robert finns också irritation över att Kjartan kopierat en idé från Sture. En poster, som ser ut som Svenska Dagbladet, men med LSD skrivet stort nertill. Läs Svenska Dagbladet. Så vi har en drogassociation på länken. (Kanske är meningen att få folk att tro att jag haft kontakt med Sture?)
Sture Johansson är känd för att, kring -68, ha gjort affischen Haschflickan, så det är den andra drogassociationen.
På länken finns ett foto på Robert och en beskrivning som fanns på startsidan till Roberts hemsida, där ”ID-kortet” råkar finnas med:
Robert befann sig i Stockholm 1972 (på svenska flaggans dag), där han bl.a. träffade statsministern Tage Erlander - och senare blev arresterad av polis! Hemkommen till Ransäter i Värmland skrev han som avslutning den 19 juni 1972: ”…att det står nu mitt yrke ‘allvetare’ i polisrapporten på Klara polisstation (jag hade lämnat hemma mitt identitetskort denna gång - (med bilden på Nixon, med Adolfs mustasch och lugg))”.

Han framhäver med utropstecken att Robertsätter blivit arresterat. Det finns länkar till jappinen.se. Jag tog bort allt därifrån 2013. Bilden på Kjartans pass är länken till Roberts ”ID-kort”, med texten som fanns till det på Roberts hemsida:
”Mitt ‘ID-kort’ från denna tid på gator och torg, utfärdat av ‘länsåklagarmyndigheten’ - stödjande på Johannes, 16 - i lilleputtarnas egoistland…
Adolfs mustasch och lugg på Richard, från de rikas land (och jag var rik bland alla fattiga) - och några rader från den tiden - ur texten ‘Manuskript utan titel’ (165 A4sidor) - i inledningen av texten handlar en sida om pajsaren Adolf, och resten från det stora landet med pajsaren Richard den namnlöse i många skepnader:”

Bilden på hur Robert, vid det nämnda tillfället, 1972, fördes bort av två poliser, är den andra bilden från hemsidan, som är demoniseringsoptimal. Den fanns på startsidan. Den har funnits högt upp i sökresultatet nog sedan kort efter Roberts död. Den fanns då jag sökte på Robert för några dagar sedan, men är nu, för första gång borta. (Jag har sökt på Robert väldigt ofta sedan han dog.) Det är ju bra. [P.S. Jag vet inte om jag bara missade att se länken, men den finns där igen nu.] Det är bra chans att den tagits bort förde att jag nyligen skrivit på min hemsida att detta var skumt. Webadressen till den som ”lagt beslag på” bilden var grandmasternaz – något åt nazism… Så vi har arrestering av polis, hos konstnären med drogassociationer, och nazism på länken med bilden från -72. Och det skumma, som jag påpekade på hemsidan (tagit bort det nu), är att personen skrivit ”via Kuckeliku-Evig” (Roberts hemsida). Som jag skrev på min hemsida: Antyder inte ordet ”via” att det funnits kontakt?

Den riktigt allvarliga demoniseringsinsatsen finns nu på andra raden i google pictures, men bilden har länge varit bland de tre första. Det är ett foto på Robert, från Lars Vilks hemsida.
Det kördes i gång flera korrupta insatser då man såg att Robert inte kom leva mycket längre. En sådan insats, påstår jag, att det varit då konstföreningen i Ulvsby, KRUT, ville ha Robert med på sin konstrunda 2004 och 2005. Jag var också med. (Det är lite speciellt i sig, att någon som har KRUT som namn, vill ha in en som kämpar för fred.) Som jag beskrivit har HW gått loss på mig på deras konstrunda. Efter allt att döma även 2007, då Vilks hade sin Muhammedrondellhund. (Något år senare har en av hans teckningar, föreställande mig, som fyllhund – en hund alltså – med avsiktlig "rödvinsfläck" på, funnits som ett pris. Lotteri eller nåt. (Finns i K2. [Track A serier]) [Jag har aldrig haft alkoholmissbruk, och vill väldigt gärna polisanmäla att det uttrycks.]
Jag har skrivit en hel del kring Ulvsby, och det är alla gånger därför de nu sett till att jag har en ny granne under, som har företag just där. (Han ljudterroriserar mig dagligen.)
Nu skriver jag rörigt om mindre väsentliga saker.
På den första Ulvsbykonstrundan var katten temat. Robert hade gjort George Bush, som en katt. Cato negro. Bilden fanns med på utställningen Robert och jag hade i Munkfors ca. 2003. Jag hade gjort teckningar över mardrömsskrivelser om mina psykiatriska journaler. Jag ville att utställningen skulle heta Naturtrogen, men Robert tyckte i stället det skulle heta Bilder och journaler. (Det blir för långa utvikningar nu… Jag har gjort ett häfte av min del av utställningen, men tryckeriet saboterade färgen. Häftet är högt upp i mitt google-sökresultat.) HW har, på sin blogg, tagit fäste på Roberts kattbild. (Finns i K2.) På den hade han klistrat utskrifter från hans politiska ”Byfånars galleri”, från hemsidan. Detta har använts i demoniseringsinsatsen med fotot från 2005.
Det året var konstföreningen KRUT’s konstrundetema boningar. Robert råkade att ha gjort en bild som han fick visa. Jag hade med en liten abstrakt bild, men jag var detta år inte med till utställningen. (Jag undrar om inte Roberts målning rent av blev liggande där. I så fall har det varit fritt fram att fabricera.)
Robert sa att det som hände i Vita Huset var att det exploderade. Han hade målat Vita Huset så att det föll ihop, med vit rök. Det handlar alltså inte om en fysisk explosion. – Förstås. Men på fotot på Vilks hemsida är det en sådan bild Roberts målning ger. Och det är, som jag skrivit förr, en photoshoppad bild. Jag har sett målningen hemma hos Robert, och den var inte som målningen på Vilks hemsida. Jag vet inte om jag har mera öga för sådant, men jag ser direkt att en böjt och bränd pappersbit med den amerikanska flaggan inte ligger där. Den är inklistrat i ett bildbehandlingsprogram. Som bilden ser ut flyger flaggbiten i väg av explosionen. Man har knutit an till Roberts A4-utskrifter från hemsidan, och hans ”makabra montage” där. (Som jag gjorde på hans diktamen. Och det var inte roligt, utan jag brände ut mig på hans hemsida.) Robert har också målat på bränt papper, som han haft från ateljébranden kring -89. Men han har aldrig hängt en hackigt klippt, bränd A4-utskrift på målningen. Det syns att det inte stämmer. [P.S. Det skulle i själva verket behöva vara en färgutskrift i A3 för att det skulle stämma storleksmässigt.]
Sen är inte explosionen en lätt luftexplosion heller (som då jag såg målningen), utan det typ sprutar blodrött utifrån Vita Huset. Sedan flaggan är photoshoppat in skall också det röda kunna vara det. Jag blev helt chockad då jag 2013 fann bilden på nätet. Jag gjorde Track Adagbok 4 snabbt – boken har bara hundra sidor – sedan jag kände att detta var något för horribelt, som jag behövde bemöta. Efteråt har jag tänkt, och försökt minnas, om det inte var så att Robert berättade efteråt, att de på plats där ville ha Vita Huset rött. Typ som röda stugor. För jag tycker mig minnas att han sa att det kunde misstolkas som en blodig explosion. Jag är inte säker. Men flaggan är absolut inklistrat i ett bildbehandlingsprogram, och det är verkligen kusligt.
Sedan Robert är död, och ingen har koll på hans saker, kan man fabricera hur man vill. På bilden står Robert intill målningen, och man har valt en bild där han ger lite intryck av en ”illbatting”.
Min gissning är att någon här gett den photoshoppade bilden till Vilks. Hans bloggpost har rubriken Att sätta tingen under debatt. Jag kan inte se att det är någon anledning till att det han skriver om skall ”skyltas” med en bild på Robert. Och att han tar avstamp i det Robert gjort, som varande nåt värdelöst jämfört med det han gjort.
Jag har gått igenom det närmre i Track A-dagbok 4, men vill inte nu ta detta så noggrant, sen det är för tungt. Men under bilden på Robert finns bild från någon makaber eller osmaklig installation, gjort av en konstnärinna i något östblocksland, som fängslats för det hon gjort. Så det skapas en parallell till Robert, som om han skulle ha gjort något liknande.
Robert har talat fruktansvärt mycket med mig om hans och Kjartans ”aktioner”/happenings i slutet av 60-talet. Det var Roberts forskningsmetod. I hemlighet har allt handlat om en forskning i människan, som han gjort förde att han vigt livet åt att kämpa för fred. (Ett ”löfte till livet” vid sexton års ålder, efter flykten från ett tyskt koncentrationsläger.)
Hur som helst har han sagt hur det var viktigt att de aldrig bröt mot svensk lag. Han förbjöd också Kjartan att använda hasch under deras aktioner. (Robert var helt emot användning av droger. Han drack heller inget, fastän man gärna - motsvarande som med mig - trycker det på honom.) Robert arresterades flera gånger för ”förargelseväckande beteende” (kring -70), men som han sagt har det aldrig kunnat påvisas vem som skulle ha förargats.
Men på Vilks blogg framställs han som någon som inte integrerats i samhället (och kanske bör vara i fängelse?).
Robert omnämns överhuvudtaget inte i kommentarssträngen, utan av det jag såg handlade det bara om Vilks Muhammed-rondellhund, och hela detta.
Men jag tycker det är tämligen skumt att Vilks har fått ställa ut den just där, efter att andra inte velat ställa ut den. Och hur det här skapats en koppling till Robert, och därmed också mig.
2007 skulle Karlstad ha sin första konstrunda. Det är också tämligen skumt att man då bjöd mig till att ställa ut, tillsammans med en konstnärinna som arbetade på Pliktverket (någon inom försvaret), på Värmlands museum. Ingen har gillat mina abstrakta datorbilder. Man har bjudit in mig för att trycke ner mig. Jag beskriver det inte närmre här. Har skrivit om det förr. Men det var en läbbig erfarenhet, och en del av det läbbiga var att någon studenttidning var där och ville fråga mig om det Lars Vilks gjort. Då hade jag ännu inte kollat bloggposten.

Det finns väldigt mycket mera jag kunde skriva om vad man hittar när man googlar Robert, men jag nöjer mig med detta.



Som jag skrev två sidor bakåt kördes det i gång några korrupta insatser då alla såg att Robert inte hade länge kvar att leva.
Jag tror att KRUT’s bjudningar var en. Något annat, som jag kommit att misstänka, är att en filmskapare (kan låta bli skriva namnet – detta är ju heller inget jag vet) skulle göra två filmer med Robert, och därför villa ha allt han hade av film och diabilder. Jag tror man varit rädd vad jag skulle kunna göra med all film.
Robert har dokumenterat allt möjligt genom åren. Till tidningsartikeln där man skriver om hans målning som lades på golvet i Värmlands museum, finns t.ex. en bild på honom där han håller en videokamera. Det finns allt möjligt ovärderligt spännande, från ”då det begav sig”, kring 1970 (som jag inte ens sett, men vet om), men också mycket som vore komprometterande för etablissemanget här. A [Roberts son] har senare hämtat all film. Men det har här funnits möjlighet att rensa ut saker. Det är en anklagelse, men jag misstänker att detta varit hela syftet med att säga att inte bara en, utan två filmer skulle göras.
Något som stärker min misstanke att det handlat om ”konfiskering” är hur filmskaparen länge hängde efter mig för att få en kassettbandinspelning, där Robert talar med Karstads polis om Palmemordet. En man hade 1986 sagt till Robert (”försagt sig”, som Robert kallade det) att han ”var med då det planerades”, i tron att Robert skulle ha varit negativ till Palme.
Robert fick mig att renskriva det som sades. Det var Robert som kontaktade polisen om detta. (Han hade sina egna teorier.) Hur som helst sägs inget vettigt. Jag har även lagt denna text på cd:n till Spelar ingen roll. Men att detta kassettband skulle vara något som ”behövdes för filmen” (som aldrig blev av) är knappast sant. Jag skickade kassetten till filmskaparen. Har en dålig kopia kvar. Men det är mest bara massa ”vagt stottrande”.

Den sista killen på Ord, Bild, Drama, som gjorde knyta-an-till-Torger-för-att-snoka-tjänst, ”beslagtog” en video på Robert talande för Filosofiska sällskapet i Lund 2001. (Jag har blivit misstänksam även till den bjudningen, pga. dumheter som sades där.) Jag visade videon på Ord, Bild, Drama, och det blev ett otroligt liv i klassen efteråt. Så det är väldigt synd att videon är borta. Jag är tämligen säker på att jag aldrig fick tillbaka den.

Ok. Jag skulle kunna fortsätta att skriva om löst och fast i det oändliga såhär. (Vill gärna bli klar med boken nu.)
Det är en annan sak, som jag tänkt på länge, om jag skulle skriva om här, och även filat på en text. Men jag låter bli att ta in det. I Spelar ingen roll har jag skrivit att dagen då jag fick min ”livsnödvändiga” Aspergerdiagnos ”råkade vara samma dag som Robert dog”. Jag tror inte längre att det var en slump att det skedde samma dag. Jag har kommit att bli övertygat om att man planerat det så att det skulle vara på samma dag, förde att man inte velat ha mig som vittne när Filip och Fredrik kom till Robert.
[P.S. Jag har senare funnit ut att 12/6 är rysslands nationaldag. Robert har gjort en poäng av hur han fått rättegångar att bli då han ville det, och det har då varit på Sveriges nationaldag. Jag tror man valt rysslans nationaldag och att man vetat precis vad man gjort. Jag tror inte det gått till riktigt som Filip och Fredrik beskrivit det.]
De har låtit Robert prata politik på telefonen, så han trodde att han skulle få tala om sådant när de kom. Jag hade inte koll på Filip och Fredrik då, men kollade upp dem på nätet, och talade om för Robert att de bara var ute efter ett knäppt klipp. Vid det sista telefonsamtalet jag hade med honom, ville han att jag skulle komma upp och filma dem.
På en hemsidelänk fanns en bild på Robert ridande på baggen Evig. Det är det tämligen givna ”knäppa klippet” de skall ha velat ha. Och faktum var att Evig hade blivit alldeles för kraftig, och Robert alldeles för svag, så… Vad jag vet är det så han dog.
Jag har, som sagt, många flera tankar kring detta. (Det finns i dagböckerna till kommande Track A-dagbok 8.) Men jag skriver inte mera om det här.
Det är allt möjligt jag, de senaste åren, fattat att varit skumt mot mig, under åren i Sverige. Robert har beskrivit många korrupta saker han utsatts för. (En del sådant har jag skrivit om på cd:n till Spelar ingen roll.) Så det är mera jag tror varit ruttet kring Robert, som han inte förstått. - Inte misstänkt.


Det är en sak till jag vill ha med i boken, och det är Roberts beskrivning av lynchningsstämningar. Robert har beskrivit hur han, i sin forskning, ”indirekt provocerat lynchningsstämningar”. Det senaste tillfället han beskrivit var nån gång på 80-talet, då han gick in i en folkmassa, som lyssnade på ett tal för kärnkraft, med en stor affisch med text: ”Idioter i hela världen, förena eder för kärnkraft och sysselsättning i helvete.”
Robert har beskrivit hur hans tillstånd av icke-rädsla avväpnat de som attackerat honom. Det har kommit svar på tal (inte uttänka svar) automatiskt. Han har sagt att om han skulle ha visat det minsta spår av rädsla skulle man ha rivit honom i bitar.
Han har sagt om tillståndet folkhopen kommer i, att de blir ”tusen procent överens” om att personen är ett hot mot hela deras existens. Han har sagt att det skall vara obegripligt för dem själva i efterhand, hur de varit.
Jag vill ha med detta, sen det verkar vara så folk gaddat ihop sig mot mig, i nån sorts lynchningsstämning. Man har för sig att jag är Gud-vet-vad för saker jag inte är. Nån sorts hot, fastän jag inte gjort annat än att skriva.



Sedan jag har en psykiatrisk diagnos känns det nervöst nog ändå att jag gör denna bok. Om man skulle vilja ”få stopp på mig” genom att försöka klämma in mig på psyket, gör jag det väl enklare om jag tar in något ur Nya Testamentet. Men jag tar ändå in stycket bredvid, ur Johannesevangeliet. (18:29 – 31)
Helt utan vidare jämförelse
hade judarna ett motsvarande problem med Jesus, sedan de beslutat att han måste dö. För att få till det måste det göras av romarna. Pontius Pilatus är ovillig döma honom till döden. När judarna senare får välja mellan att Barabbas eller Jesus skall friges, har man hetsat

Då gick Pilatus ut till dem och sade: ”Vad haven I för anklagelse att frambära mot denne man?”
De svarade och sade till honom: ”Vore han icke en illgärningsman, så hade vi icke överlämnat honom åt dig.”
Då sade Pilatus till dem: ”Tagen I honom och dömen honom efter eder lag." Judarna svarade honom: ” För oss är det icke lovligt att avliva någon.”
 
upp folkmassan, så att Barabbas friges och Jesus korsfästs. (Jesus har själv valt att ge sitt liv.)
På motsvarande sätt kan man, för lagen, inte bara ”döda mig hur som helst”, utan gör det, med lagen och myndigheters godtagande, genom att ”hetsa ihjäl mig”.
Om hetsen inte går att stoppa, kan den bara ha tre, eller så, möjliga utfall: Jag står inte ut längre och begår självmord (jag har inga såna tankar); jag hamnar på psyket (av pressen eller p.g.a. böcker och hemsida – som man förr i världen kunde bli av med ”besvärliga individer”) eller så leder pressen till fysisk kollaps, genom t.ex. magproblem.

 


Jag vill ta in ett skärmklipp på ett stycke från min hemsida
. Det är från 2014 och finns i Track A-dagbok 5. Jag har kallat stycket för ”fatwa-annonsen”. I psykningsbildsidorna kallar jag orange för ”fatwa-färgen”. Det var detta, från hemsidan, som gjorde det intressant att använda orange som psykningsmarkör.



 

Avslutningsvis har jag, på nästa sida, två dikter från 2004, som finns i den sista diktavdelningen i Spelar ingen roll. Hjärtats plädering hade jag, tills för inte så länge sedan, på min nuvarande hemsida. 2004 fanns inget att tolka, som det gör nu. Jag kan tro att dikten kan ha inspirerat till att koka ihop intrikata saker, så jag ”tolkar sönder mig”. Den är också tacksam att använda mot mig, och säga att allt jag tolkar är overkligheter. Värmländska författarämnen finns f.n. på hemsidan.


 

Hjärtats plädering

Hjärtat bankar – det vill ut
”Kan du inte göra slut?
Jag är less din skräck att lyda
- bara ser du jämt skall tyda
alla tecken runt ikring
mig beordrar ständigt spring
för alltmöjligt ingenting”

”Vilket hot är störst?, min fråga
vem lär stanna först för plåga?
Är det inte jag, min vän?
och säg mig så, vad händer sen?
(Tror du väl på himmelen?…)

Begrunda dessa mina ord
innan pinan gör rent bord"



 

Värmländska författarämnen

Det sägs ju att Värmlänningen ljuga kan
och inspiration finns det mycke'
så även när doktorn med penna i hand
för journal finns det "flykt" i vart stycke

För tolkningsutrymme finns mer än väl
och subtila små tecken att tyda
Och det som är plumpt må va' lögn, för all del
om han bara vet hur det skall lyda

Och mång' är den Värmlänning som i sin stuga
ljuger som Värmlänning ska'
Men mossa skall växa på vad han än skriver
- om han ljuger aldrig så bra

Men journaler de är ju offentliga papper
som knappast går rätta nåt i
och därmed mer tidlöst som konstverk betraktat
är dessa doktorers skriveri




Efter detta följer bokens Appendix.

 



©Torger Berstad | www.lanterna.nu